SKŁADNIKI

ANANAS

Owoce ananasa są bogatym źródłem witaminy C, która wspiera odporność i bierze udział w syntezie kolagenu. Dzięki zawartości bromelainy ananas wspomaga proces trawienia białek, odciążając pracę układu pokarmowego. Ma właściwości przeciwzapalne i przeciwobrzękowe. Jest pomocny w leczeniu zapalenia stawów i artretyzmu. Owoce ananasa mogą być także dobrym źródłem magnezu. Pierwiastek ten przyczynia się do rozkładu biotyny i tiaminy oraz poprawia syntezę kwasów tłuszczowych. Niepodważalną zaletą magnezu jest działanie przeciwskurczowe. Zawarty w owocach Potas usprawnia gospodarkę elektrolitową, poprawiając pracę mięśni, w tym serca oraz regulując poziom ciśnienia. Ananasy są bogatym źródłem beta-karotenu, korzystnie wpływającego na cerę i wzrok. Owoce zawierają niewiele kalorii za to dużo błonnika, dzięki czemu z powodzeniem mogą być spożywane przez osoby będące na diecie. Błonnik zapewnia długotrwałe uczucie sytości, przyczynia się również do poprawy pracy jelit, a pośrednio także przyspiesza metabolizm.

Cenne składniki: witamina C, pirydoksyna, cynk, wapń, potas, fosfor

BAZYLIA

Jest bogatym źródłem witamin A, C, E, B5, B6, beta-karotenu, kwasu foliowego, oraz składników mineralnych, tj. wapnia i magnezu.
Pomaga w wydzielaniu soków trawiennych, ułatwiając przemianę materii, dlatego warto ją spożywać w przypadku niestrawności. Dodatkowo ma właściwości przeciwzapalne. Działa rozkurczowo i kojąco, niwelując nadmiar gazów z organizmu. Ułatwia przyswajanie niektórych składników odżywczych spożywanych produktów. Świeże liście bazylii przyspieszają regenerację skóry. Bazylia ma właściwości aromaterapeutyczne. Zapach olejku z bazylii pozwoli nam się zrelaksować i usunie zmęczenie po ciężkim dniu.

Cenne składniki: witamina A, witamina C, witamina B5, witamina B6, kwas foliowy, wapń, magnez

BANAN

Banany stanowią źródło karotenoidów, będących antyoksydantami. Zawierają cenną witaminę B6 oraz witaminę C, magnez oraz potas. Owoce cechuje duża gęstość odżywcza – co oznacza, że w niewielkiej objętości zawarta jest stosunkowo duża dawka energii. Dostarczają organizmowi nie tylko błonnika ale również magnez oraz potas, który jest przydatny dla zdrowia układu kostnego, przeciwdziała utracie wapnia z organizmu. Owoce te wspomagają pracę przewodu pokarmowego, z uwagi na zawarty w nich rozpuszczalny w wodzie błonnik. Banan sprawdzi się również jako probiotyk. Zawarte w bananach krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe działają ochronnie na komórki wyściełające przewód pokarmowy, co pośrednio wpływa na lepsze wchłanianie składników odżywczych z pokarmu.
Zawarte w bananach substancje takie jak karotenoidy czy związki fenolowe skutecznie zwalczają wolne rodniki dzięki czemu przeciwdziałają chorobom przewlekłym.

Cenne składniki: potas, pirydoksyna, witamina C, witamina B6, błonnik, magnez

BORÓWKA AMERYKAŃSKA

Właściwości zdrowotne borówka amerykańska zawdzięcza wysokiej zawartości witamin i minerałów. Na szczególną uwagę zasługują tutaj: witamina C, tiamina, ryboflawina, niacyna, witaminy B6, A, E, K oraz kwas foliowy. Owoce borówek wyróżniają się również wysoką zawartością potasu, fosforu, wapnia, magnezu, sodu, żelaza, selenu oraz cynku.
Za sprawą wysokiej zawartości błonnika wpływają dobroczynnie na pracę jelit. Są niskokaloryczne (100 gram owoców borówki to zaledwie 57 kcal), dlatego polecane są dla diabetyków. Ich indeks glikemiczny wynosi zaledwie 55. Wysoka zawartość polifenoli sprawia, że spożywanie borówki amerykańskiej korzystnie wpływa na układ krążenia, a fitostrogeny regulują poziom cholesterolu. Szklanka borówek zaspokaja jedną czwartą dziennego zapotrzebowania na witaminę C, witaminę K oraz mangan. Dzięki wysokiej zawartości witaminy A dobroczynnie działają na wzrok i przyspieszają procesy regeneracyjne komórek skóry.

Cenne składniki: potas, pirydoksyna, witamina C, witamina B6, błonnik, magnez

CHILI

Chili to cenne źródło witamin z grupy B, witaminy C, witaminy E, potasu, żelaza i beta-karotenu.
Korzystnie wpływa na serce, obniża poziom cholesterolu, przeciwdziała tworzeniu się zakrzepów we krwi. Zawarta w chili kapsaicyna (aktywny składnik chili), hamuje produkcję złego cholesterolu w wątrobie i zmniejsza jego stężenie we krwi, przez co korzystnie wpływa na serce.
Oczyszcza drogi oddechowe i jest polecana w przeziębieniach. Zapobiega niektórym nowotworom. Ponadto chili wyzwala wydzielanie endorfin (podobnie jak czekolada), wpływając tym samym na poprawę nastroju.

Cenne składniki: witaminy z grupy B, witamina E, witamina C, potas, magnez, miedź, żelazo, fosfor i cynk, beta-karoten

JARMUŻ

Jarmuż dzięki zawartości między innymi witaminy K, witaminy C, manganu, wapnia, potasu czy kwasu foliowego, dostarcza organizmowi sporych ilości witamin i minerałów. Zawiera sulforafan, przeciwutleniacz, który ma silne działanie antynowotworowe. Jarmuż zawiera indole, które hamują wydzielanie aktywnych estrogenów, dzięki czemu zapobiega też rakowi piersi. Wykazuje wysokie właściwości oksydacyjne. Ponadto wspiera wzrok oraz stawy.

Cenne składniki: witamina K, witamina C, mangan, błonnik, miedź, trypofan, pirydoksyna, potas, żelazo, kwas foliowy, karotenoidy, flawonoidy

MALINA

Malina to bogactwo antyoksydantów, zwalczających wolne rodniki. Zawiera witaminy (m.in. C, E, B1, B2, B6) oraz wiele substancji mineralnych przede wszystkim potas, magnez, wapń, żelazo. Pomaga regulować poziom cukru we krwi i zmniejszają ryzyko rozwinięcia się choroby Alzheimera. Błonnik wspiera trawienie, a zawarty w malinach mangan pomaga zachować zdrowe kości. W owocach malin są kwasy organiczne (m.in. cytrynowy, jabłkowy, salicylowy), pektyny, antocyjany, cukry, związki śluzowe, lotne związki zapachowe.

Cenne składniki: witamina C, witamina E, witamina K, błonnik, mangan, flawonoidy, elagotaniny

PŁATKI OWSIANE PEŁNOZIARNISTE BIO

Płatki owsiane Bio są doskonałym źródłem energii. Zawierają wiele cennych witamin z grupy B, witaminę E, magnez i minerały. Dostarcza organizmowi sporej ilości białka i aminokwasów. Witaminy z grupy B wpływają korzystnie na pracę mózgu, a witamina E spowalnia procesy starzenia się skóry. Owies jest najlepszym źródłem błonnika wśród zbóż, będącego odpowiedzialnym za prawidłową pracę jelit. Zawarty w płatkach owsianych beta-glukagon odpowiada za obniżenie poziomu złego cholesterolu, a liczne przeciwutleniacze zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów. Pomagają regulować poziom cukru we krwi.

Cenne składniki: błonnik, białko, kwas pantotenowy, tiamina, mangan, magnez, fosfor, cynk, żelazo, fitoskładniki

POMIDOR

Pomidory dzięki dużej zawartości witaminy C, wykazują działanie wzmacniające odporność oraz lepsze dotlenienie krwi. Witaminy A i E działają przeciwzmarszczkowo. Wysoka zawartość Potasu korzystnie wpływa na pracę serca, mięśni i nerek dodatkowo reguluje gospodarkę wodną i kwasowo-zasadową. Pomidory zawierają niewiele kalorii (100 g pomidorów to tylko 18 kcal), dlatego pomagają w walce z nadwagą. Likopen najsilniejszy przeciwutleniacz z grupy karotenoidów, opóźnia procesy starzenia, neutralizując wolne rodniki oraz korzystnie wpływa na serce. Zawarte w pomidorach pektyny obniżają poziom cholesterolu, a błonnik reguluje pracę układu pokarmowego.

Cenne składniki: witamina C, witamina K, witamina E, potas, wapń, magnez, fosfor, beta-karoten, molibden, błonnik, kwas glutaminowy, flawonoidy, kwasy fenolowe, karotenoidy, fitosterole

TRUSKAWKA

Truskawki zawierają wiele witamin, w tym witaminę C, której jest tak dużo, że już jedna szklanka dostarcza 120% dziennego zapotrzebowania u osób dorosłych. Oprócz sporej ilości witaminy C w truskawkach znajduje się witamina A, witamina E, witamina K, tiamina, ryboflawina, niacyna, witamina B6, kwas foliowy, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas i cynk. Kwas elagowy będący antyoksydantem wspiera układ odpornościowy. Właściwości antynowotworowe truskawek zostały potwierdzone naukowo. Flawonoidy pomagają obniżyć poziom cholesterolu, zmniejszając tym samym ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego.

Cenne składniki: witamina C, witamina E, witamina K, witamina B6, kwas foliowy, mangan, błonnik, fitoskładniki, magnez, fosfor, potas, cynk.

WIŚNIA

Wiśnie to skarbnica witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, chroniących organizm przed procesami starzenia. Zawierają witaminę C, witaminę A, witaminę E, witaminę K, tiaminę, ryboflawinę, niacynę, witaminę B6, kwas foliowy a także minerały: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód oraz cynk. Za sprawą antocjanów wspomagają pracę serca i korzystnie wpływają na produkcję czerwonych krwinek. Zawierają potas pozytywnie wpływający na pracę mięśni oraz duże ilości witaminy C, która nie tylko wspiera układ odpornościowy, ale także uszczelnia naczynia krwionośne. Wiśnie zawierają błonnik będący pogromcą złego cholesterolu. Warto wspomnieć o karotenoidach -zdrowszy zamiennik suplementów zawierających melatoninę, ułatwiającą zasypianie.

Cenne składniki: witamina C, witamina A, witamina E, witamina K, witamina B6, tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas foliowy, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk